FRUEN FRA HAVET, 2001


Fotograf: Claus Ørntoft

FRUEN FRA HAVET, SÆBY HAVN, DANMARK 2001

Højde 6,85 m. Hvid beton, med indstøbt keramik og glas.

Hun har to forsider, skuende udover havet, samtidig med hun ser ind mod land.

Skulpturen er relateret til hovedpersonen i skuespillet ”Fruen fra havet”; af Henrik Ibsen, som han skrev i Sæby. Her omtales havet som et billede på de mørke kræfter i og udenfor en selv, hvor vores kvinde blandt andet ser sig selv ”som en havfrue skyllet på land -”

Den anden kvinde er jomfru Maria, som i Sæby Kirkes kalkmalerier fra middelalder, holder sit blottede bryst frem til Kristus på dommens dag. Hun har mennesker gemt i sin kappe og beder om beskyttelse og nåde for disse arme mennesker hos sin søn som har diet ved hende. Sæby blev i middelalder kaldt Mariested.

Men udgangspunktet er først og fremmest ”Galionsfiguren”, som så længe mennesket har bevæget sig på havet, altid har været med som en beskyttelse mod ukendte farer.

905 børn og unge i Sæby, blev bedt om at tænke sig en farefuld situation og derefter lave deres egne beskyttelses- symboler i keramik og glas.  Det blev til alt fra engle og djævle, til pizza og mobiler, play-stations og portræt af kæledyr eller forældre. Disse relieffer er modellert ind som mosaik i kappen til skulpturen ”Fruen fra havet”.

” Marit Benthe Norheims store skulptur ved havnefronten i Sæby – Fruen fra Havet, der blev skabt i 2001 – er et eksempel på, hvorledes en monumental skulptur kan skabe et helt nyt byrum, give et sted en iøjnefaldende ny profil og byen et markant varetegn. I  Fruen fra Havet  er det lykkedes Marit Benthe Norheim at knytte digtning og skulptur, religion og kunst, børn og kunst sammen på en både betagende og original måde”.

Else Marie Bukdahl, Dr. phil. tidligere rektor for Det Kongelige Kunstakademi

FRUEN FRA HAVET - klik for store billeder

PROCES BILLEDER - klik for store billeder

Fruen fra havet, tekst af Inger Grund Pedersen, Turistchef Sæby kommune

Skulpturen "Fruen fra Havet" er en vigtig del af det store kulturprojekt "Mellem Himmel og Hav. Engle, havfruer og andre rejsende", som gav Sæby Kommune titlen "Kulturkommune 2001 i Nordjyllands Amt".

Skulpturen er en dobbeltsidet "Janusfigur", et mytologisk væsen med to ansigter, som på en gang symboliserer begyndelse og slutning, fortid og nutid, afrejse og hjemkomst. Figuren har således en udadvendt side med åbne øjne og en indadvendt, kontemplativ side med evne til både at se ind i sig selv og ud i verden.

Skulpturens titel henviser til det skuespil, Henrik Ibsen skrev efter et ophold i Sæby sommeren 1887. Hovedpersonens billede på sig selv, som en havfrue skyllet på land, og hendes dragning mod havet, mod de mørke kræfter i og udenfor sig selv, er en vigtig del af den forunderlige, dobbeltsidede skulptur.

Skulpturen henviser også til Maria-skikkelsen, som har haft stor betydning for Sæbys selvforståelse. Sæby blev i senmiddelalderen kaldt Mariested efter karmeliterklosteret på Sæby Havn, som er indviet til Jomfru Maria og også bærer navnet Skt. Mariæ Kirke. Motivet "Maria med barn" har siden 1500-tallet været Sæbys byvåben.

I et vandresagn fremstår Maria som en slags "Frue fra Havet". Sagnet fortæller, at altertavlen, hvor Maria er fremstillet som himmeldronningen, blev kastet overbord fra et skib i havsnød og skyllet op på Sæby Strand, hvor det blev fundet af en blind mand.

Kalkmalerierne i den gamle karmeliterklosterkirke illustrerer Maria i forskellige perioder af hendes liv. På det centralt placerede dommedagsbillede holder Maria sit blottede bryst frem som symbol på beskyttelse og barmhjertighed. Hun bærer samtidig en kappe, hvorunder hun lader menneskene søge tilflugt.

Børnenes bidrag
Godt 880 børn og unge fra Sæby Kommunes skoler og børneinstitutioner har i foråret 2001 udarbejdet deres egne beskyttelsessymboler henholdsvis i keramik og i ler, som herefter er presset ned i sandforme og støbt i glas på Sæby Glaspusteri. Herved fremkommer en mængde spændende figurer, som er støbt ind i skulpturen. Nogle ind under kappen, nogle på havfruens krop, næsten som havfrueskæl. På afstand en mosaik. Tæt på som et stykke lokalhistorie, hvor 880 børn har givet deres personlige bud på skytsengle.

Placering
Skulpturen er placeret på Sæby Havn i direkte synslinie fra indsejlingen til Sæby Kirke.

Når man ankommer fra havet, møder man den åbne, udadvendte side, mens den indadvendte og kontemplative sider vender ind mod havn og land.

Udførelse
Figurens former er først udskåret i flamingo og dækket af et rustfrit stålnet, som betonen er sprøjtet på. Bæredygtig armering er lagt ind i flamingoen og støbt fast til betonfundamentet. Endelig har kunstneren modelleret alle detaljer direkte i betonen og indlagt børnenes glas og keramik-objekter i figuren.

Om aftenen er skulpturen oplyst.

Talen til "afsløringen" af "Fruen fra havet" Marit Benthe Norheim, Sæby Havn 11-8-2001

Jeg tror skulpturen min har fått verdens beste plassering!

Plasseringen her på Sæby havn ble også utgangspunktet for idéen og proporsjonene.

Det var viktig at den skulle bli synlig på lang avstand, men samtidig at den skulle bevare det intime i forholdet til menneskestørrelsen. Som hun står nå, har hun samme størrelses-forhold til en voksen, som et spedbarn i forhold til sin mor.

Skulpturen har fått to forsider, som en Janusfigur, som symboliserer det dobbelte i alle ting; f.eks; fortid/fremtid, begynnelse/slutning, avskjed og velkomst. Slik at hun ikke viser noen ryggen, hun kan skue utover havet, samtidig som hun ser inn til havnen.

Jeg ville også gjerne relatere henne direkte til Sæby, og fant to kvinne skikkelser herfra, som skulle gi henne "kød".

Den ene var hovedpersonen i "Fruen fra havet"; den fine kjærlighetshistorien av norske Henrik Ibsen, som han skrev her. Den handler, (meget kort fortalt) om havet som et bilde på de mørke kreftene i og utenfor en selv, hvor vår kvinne blant annet ser seg selv "som en havfrue skyllet på land -"

Den andre kvinnen er jomfru Maria, som i Sæby Kirkes flotte kalkmalerier fra middelalder, blotter sitt bryst, som billede på barmhjertighet og beskyttelse, mens menneskene søker tilflukt i hennes kappe.

Men hovedingrediensene og utgangspunktet er først og fremst "Gallionsfiguren", som så lenge mennesket har beveget seg på havet, alltid har vært med som en beskyttelse mot onde krefter. Den har skiftet form opp igjennom historien, alt fra forskjellige mytologiske dyre- eller menneske -skikkelser, til portretter av kapteiner og deres gudfryktige koner, eller som vi ofte kjenner dem, som yppige fristerinner.

Det som har gjort denne "Fruen fra havet" helt unik, er at den inneholder 915 barns forskjellige tolkninger av beskyttelse mot farer.

Barn og unge fra 3-16 år arbeidet i en periode med tema beskyttelses symboler, som bl.a. engler og gallionsfigurer. Deretter bad jeg dem forestille seg sine egne faresituasjoner. Dette kunne de velge å holde for seg selv, men bruke for å finne sitt helt personlige beskyttelses-symbol.

For noen har det farligste vært konkrete reiser på havet eller i luften, for andre er det å gå i skole eller være hjemme det verste, og relieffene/bildene deres er derfor blitt alt fra våpen - til portretter av foreldre, store søsken , bamser eller mobiltelefoner.

Mosaikken disse relieffene danner på skulpturens kropp, er blitt et sterkt tidsbillede bestående av 915 personlige historier.

Den beste reaksjonen jeg fikk, etter at skulpturen stod ferdig, var fra havnefogd Birger Isaksen, som sa;  "Hva om hun går amok?" Jeg spurte hva han mente med det, og han fortsatte med å si at at det egentlig burde være en idé å få en prest til å innvie figuren, slik at alle kreftene kunne komme til å peke i samme retning.

"Fruen fra havet" hadde virkelig gått inn til ham.

Så håper jeg at barnas figurer vil beskytte den store damen, og at de i fellesskap vil komme til å ha en spesiell betydning for Sæby.

Jeg vil slutte av med å si at jeg skulle ønske at alle som var med til å lage "Fruen fra havet", kunne stå her sammen med meg nå:

-Alle barna, ingeniøren, håndverkerne, rådgiverne, barnepasserne, administratorerne, lærerne, pedagogerne, assistentene på forskjellige deler av prosessen, sponsorerne, venner og familie som har støttet hele veien. osv,

-så ville vi se hvor mange som har vært med til å trekke lasset sammen!

TUSEN TAKK!!