KINA 2024 - ART IN SOCIAL SPACE


Nordic Contemporary Art Center, Xiamen Kina 30.03-30.05.2024

FÆLLES MYTISKE SYMBOLER

Som billedkunstner står jeg på ryggen af andre samtidsvidner og samtidsformidlere fra alle tidsepoker. Vi har nedarvede symboler, som giver indsigt og følelser et udtryk – og som giver mulighed for fælles forståelse på tværs af kulturer. Noget af det jeg er meget optaget af som kunstner, er at give nøgler til folk som ikke er indviet i kunstens sprog. Derfor har jeg ofte brugt almengyldige og enkle symboler som både er brugt i kunsthistorien, i religiøse sammenhænge -men også i eventyr og fantasi fortællinger – på en måde der gør at man kan forbindes og forhåbentlig åbne døre til flere lag.
Et af symbolerne er havfruen – som jo har flere tusinde års historie bag sig – og som findes i alle kulturer. Hun er mytisk og mystisk, men også over-brugt i popkultur og sentimentale, romantiske fremstillinger.
Jeg har alligevel givet mig i kast med symbolet, fordi jeg har en datter som har en kronisk sygdom, efter et flåtbidt. Borrelia – ME, frygtelige sygdomme der gør at hun i mange år har identificeret sig med havfruen og det at være i en anden verden, for at kunne udholde og overleve så meget smerte og lidelse.
Også i den kinesiske kultur er der en lang række historier fra alle tider, hvor havfrue-symbolet er vigtigt. Jiao ren; den kinesiske havfrue, væver silke, som ikke kan blive våd og hendes tårer bliver til perler. 

Perler er en eksportvare i Xiamen der hvor vi skal udstille. Jeg ønsker at videreudvikle samarbejdet med min datter, komponisten Tonje T. S. Norheim /alias Mirrorship, som skriver sangtekster og musik rundtom havfruen. Vi skabte et projekt sammen for Vejle Kunstmuseum; i Vejle fjord til den internationale vandkunstudstillingen Floating Art, som vi siden har udbygget i flere etaper. Nu ønsker jeg at se om det kære symbol, som i disse dage udbredes voldsomt i store filmproduktioner, baseret på HC Andersen i den Vestlige verden og på kinesiske havfruemyter hos dem, kan skabe fælles forståelse for følelsesmæssige og sygdomsrelaterede situationer mellem vores forskellige verdensdele.

Jeg har udplukket skitser og tegninger jeg har skabt over flere år med havfruetemaet. De er et forsøg fra en mor på at visualisere, at møde og rumme den sygdomsramte datters tilstand – hvor hun meget af tiden er under vand, men hvor håbet og troen på at det over vand bliver tilgængelig. Jeg har brugt skitserne som grundlag til at modellere relieffer– (i selvtørrende papir ler) -, mens jeg var i Kina. De vises i hver sine små «akvarier» - bokse som jeg fik fremstille i Xiamen, hvor man kan se figurerne bagved glas. Bundene er dækket af lokale perler. De er udstillet som en hel installation, sammen med at der spilles et smukt musikstykke komponeret af Tonje.

Nordic Contemporary Art Center, Xiamen Kina - ART IN SOCIAL SPACE

Marit Benthe Norheim, er sammen med 11 andre skandinaviske kunstnere inviteret til at deltage i udstillingen Art in the social space kurateret af kunstner Tine Hecht-Pedersen og Dr. Phil Else Marie Bukdahl i samarbejde med Lan Lan, kurator af Nordic Contemporary Art Center. Udstillingen er en kulturel begivenhed, som har til formål at fremme udvekslingen mellem nordisk og kinesisk kultur og kunst

PROCESSEN I KINA- klik for store billeder

BILLEDER FRA HELE UDSTILLINGEN- klik for store billeder

Temaet for den danske gruppe, der åbner udstilling i The Nordic Center of Contemporary Art in Xiamen i Syd Kina den 31. marts 2024:

BILLEDKUNSTENS EKSISTENTIELLE BÆREDYGTIGE OG SOCIALE BETYDNING.

Kunst er altid resultat af nye konfrontationer med virkeligheden og en stræben efter at indfange ny indsigt i både den indre og ydre verden. Kunstnerne åbner et nyt erfaringsrum, der rummer pejlemærker mod nye meningsgivende orienteringer, men også afsløringer af falske værdier. Men billedkunstneren skaber også et selvstændigt erfaringsrum, der er forskelligt fra det, som digtningen frembringer. Det skyldes, at billedkunstnernes formsprog er mere intenst og anskueligt end selv det digteriske sprog. For gennem den billedkunstneriske tolkning bliver det sete oplevet som noget aktuelt, udtryksmættet og nærværende, der frembringer nye og uventede forestillinger, der er både større og anderledes end dem, vi kender fra vores hverdagsvirkelighed. Kunst har også et interdisciplinært aspekt, fordi det ofte rummer visuelle dialoger med naturvidenskab og poesi og tit – på en konkret og nærværende måde – afdækker nye perspektiver i dem. Endelig har kunstnerne i de ca. sidste fem decennier lagt større og større vægt på, at beskuerne – både børn og voksne – kan drages aktivt ind i det kunstneriske univers og stimuleres til at afdække nye orienteringer, skabe nye forbindelser til de mennesker, der er omkring dem og opdage nye sociale og etiske forpligtelser. Kunst virker på mangfoldige måder både i det kulturelle og sociale rum.

Else Marie Bukdahl Dr. Phil, Kunsthistoriker og tidl. Rektor for det Kongelige Danske Kunstakademi